På vilken skola jobbar du?
Lindengymnasiet.
Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?
Nyfikenhet plus att jag redan jobbade med flera av de områden förstelärarskapet skulle riktas mot, exempelvis entreprenöriellt lärande, samarbete skola – bibliotek och formativ bedömning.
Inom vilket område har du ditt uppdrag?
- Utveckling av framgångsrika undervisningsmetoder med hjälp av modern informationsteknik
- Utveckling av såväl formativ som likvärdig bedömning
Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?
Jag tror att lärandet, för både elever och lärare, ökar när man får möjlighet att samarbeta mot gemensamma mål och lära av varandra. Ökad samverkan mellan kolleger och kurser är därför något jag vill fortsätta utveckla.
Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?
För både elever och personal skulle jag önska mindre stress och mer tid till lärande. Och för varje vuxen som arbetar på skolan även mer tid till att kunna stötta alla barn och ungdomar, både i deras kunskapsutveckling och i deras väg mot vuxenlivet. Modern teknik i all ära, men det finns inga matriser eller självrättande test i hela världen som kan ersätta mötet och dialogen mellan människor när det gäller att få kunskaper att blomstra.
Både kamratrespons och självbedömning kan vara utmärkta hjälpmedel på vägen mot ökat lärande, men för att eleverna ska utvecklas optimalt är det självfallet också viktigt de kan få relevant återkoppling även från lärarna och övrig personal på skolan.
Jag önskar att alla elever ska lämna skolan som ansvarstagande individer, fulla av kunskap, redo att ge sig ut i världen och bygga en hållbar, positiv framtid – för sig själva och sin omgivning. För att kunna göra det behöver skolan ha gett dem rätt verktyg och de verktygen tar tid att slipa. Mer tid för lärande, reflektion och återkoppling är därför något jag önskar till alla som har skolan som sin arbetsplats.
Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?