Therese Brantås

Therese Brandås

På vilken skola jobbar du?

Katrineholms Tekniska College som är en gymnasieskola

Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?

För att få tid till att utveckla matematikundervisningen främst på gymnasiet.

Företagen i Katrineholms kommun behöver välutbildad personal och Katrineholms skolor har gjort skolsatsningar inom Ma/No- området på grundskolan via Komtek och NT-utvecklare.

För att ungdomarna ska lyckas med teknisk och naturvetenskaplig utbildning krävs gedigna kunskaper i matematik. Vi behöver satsa på att utveckla vår matematik-didaktik även inom de senare matematik-kurserna för att eleverna ska få så goda kunskaper som möjligt.

Inom vilket område har du ditt uppdrag?

Matematik.

Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?

Didaktiken inom de senare matematik-kurserna för att eleverna ska kunna få så goda kunskaper som möjligt.

Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?

Jag önskar ett större samarbete mellan grundskolan och gymnasiet så att vi kan ge eleverna en ökad förståelse och en mjukare övergång mellan de två stadiernas olika matematikundervisning.

För att säkra Katrineholmsföretagens framtid behöver vi satsa på att ge våra barn och ungdomar den bästa matematikutbildningen, så att de kan lyckas med sina högskolestudier och återvänder till kommunen som färdigutbildade.

Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?

Först och främst är det eleverna som inspirerar, men även kollegor och andra lärare. Våra lärarkandidater tillför också nya perspektiv på befintlig undervisning.

Genom att läsa om aktuell forskning och sätta sig in i de diskussioner som förs kring matematikundervisning.

Genom att delta i kurser och seminarier som rör elever och deras möjligheter att på bästa sätt öka sina matematikkunskaper.

Följ utvecklingsarbetet i Katrineholms skolor