Linda Lindholm

På vilken skola jobbar du?

Interkulturella enheten, i åk 7-9

Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?

Jag såg det som en utmaning, eftersom jag alltid har varit intresserad av utvecklingsarbete samt av att utveckla min egen professionalism.

Jag arbetar med de elever som saknar skolbakgrund. Eleverna ska alfabetiseras på sitt andraspråk och samtidigt tillägna sig nya ämnesspecifika kunskaper. Det innebär att jag ständigt måste arbeta med utveckling av specialpedagogiska metoder integrerade i klassrumsundervisningen.

Jag har ett stort intresse för de här eleverna och det ämnesområde som jag undervisar i och jag försöker alltid anpassa undervisningen efter deras förutsättningar.

Jag såg även möjligheten att, tillsammans med min enhetschef, stärka skolans övergripande kvalitetsarbete genom ett tydligare arbete med Qualis.

Inom vilket område har du ditt uppdrag?

  • Utveckling av specialpedagogiska metoder integrerade i klassrumsundervisningen.
  • Utveckling av såväl formativ som likvärdig bedömning.
  • Utveckling av metoder som bidrar till att stärka skolans övergripande kvalitetsarbete, enligt Qualis med flera.

Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?

Jag vill utveckla bedömningsmöjligheter för elever som saknar skolbakgrund och för nyanlända elever i stort. Det är en stor utmaning. Jag önskar även, i linje med Qualis, utveckla kvalitetsarbetet för nyanlända elever och deras vårdnadshavare samt för modersmålsundervisningen.

Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?

Att skapa en skola som lyfter fram varje människas egenvärde.

Att skapa en klass som tar tillvara på elevernas individuella förutsättningar och låter varje elev bilda sig och växa med sina uppgifter.

Att skapa en undervisning som är språkutvecklande i samtliga ämnen.

Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?

Mina elever är den största inspirationskällan. De utmanar mig och får mig att ständigt vilja utveckla min undervisning. Vidare hittar jag inspiration i mina kollegor, genom pedagogiska samtal och utbyte av metoder och idéer.

Jag hittar även inspiration via fortbildningar och genom att själv förkovra mig inom olika pedagogiska områden, nu främst hur jag kan utveckla arbetet med alfabetisering på andraspråket, hur mottagandet av nyanlända kan förbättras samt hur vi kan stärka skolans övergripande kvalitetsarbete.

Följ utvecklingsarbetet i Katrineholms skolor