Maria Ekberg

Maria Ekberg

På vilken skola jobbar du?

Tallåsskolan, en 7-9 skola.

Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?

Genus och jämställdhet – som jag tycker är oerhört intressant. Det finns nog inget som får mig att reagera mer än när mina kollegor säger att de behandlar killar och tjejer lika. För gör vi verkligen det? Mitt svar är NEJ. Vi hoppas och tror att vi gör det, men de allra flesta av oss är så hårt präglade av vår uppväxt att vi omedvetet behandlar våra elever olika beroende på vilket kön de har.

Jag har under alla de år jag arbetat som lärare försökt att medvetandegöra mitt eget agerande i klassrummet. Jag har bett andra observera hur jag ger eleverna ordet, hur mycket tid de får av mig (både positiv och negativ) och hur jag bemöter dem.

Jag har också jobbat aktivt med eleverna i olika projekt där de har fått reflektera över sin uppväxt, sin roll i skolan och hur de präglas av reklam och annan påverkan från samhället. Dessa projekt har tagits emot positivt av eleverna som t.o.m. flera år efteråt har berättat för mig att de inte kan se reklam utan att tänka på hur den medvetet spelar på våra könsroller och stärker skillnaden mellan könen.

Jag vill gärna bidra med mitt kunnande och brinnande intresse för att inspirera både elever och lärare så att de blir mer medvetna om sig själva och hur det ser ut i samhället idag.

Inom vilket område har du ditt uppdrag?

Metoder i genusmedveten styrning i klassrumsundervisningen.

Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?

För att eleverna ska få möjlighet att behandlas jämställt och kunna förstå/ändra sitt beteende måste vi i skolan arbeta aktivt med jämställdhet. Vi måste vara förebilder och visa att killar och tjejer behandlas lika, att de får lika mycket positiv tid och att de är lika mycket värda.

Jag skulle vilja arbeta med att utveckla fler metoder/temaarbeten etc som gör det enklare för lärare att arbeta aktivt med jämställdhet i klassrummet och att synliggöra de orättvisor och maktförhållanden som råder i klassrummet och i samhället för eleverna.

För att kunna göra det måste även vi lärare bli medvetna om den genusordning som råder och hur vår uppväxt präglat oss och att det i sin tur påverkar hur vi bemöter eleverna. Därför skulle jag också vilja utforma diskussionsunderlag för skolpersonal.

Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?

Min vision är att alla vuxna som arbetar i Katrineholms skolor arbetar aktivt med genus och jämställdhet och att alla elever, oavsett kön, får samma möjligheter att utvecklas. På så vis är vi med och påverkar framtiden.

Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?

Inspiration till att utarbeta metoder och utforma diskussionsunderlag hittar jag inom forskning, på seminarier och föreläsningar.

Senaste inspirationskällan är FN’s HeForShe-kampanjhttp://www.heforshe.org/.

Jag läser en hel del litteratur inom ämnet och försöker också att hålla mig uppdaterad när det gäller ungdomars intressen och vad de tittar på, lyssnar på och läser på Internet.

Dessutom inspireras jag av det jag ser i klassrummet och i vardagslivet.

Följ utvecklingsarbetet i Katrineholms skolor