Anette Gänsler Andren

Anette Gänsler Andrén

På vilken skola jobbar du?

Lindengymnasiet.

Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?

Nyfikenhet plus att jag redan jobbade med flera av de områden förstelärarskapet skulle riktas mot, exempelvis entreprenöriellt lärande, samarbete skola – bibliotek och formativ bedömning.

Inom vilket område har du ditt uppdrag?

  • Utveckling av framgångsrika undervisningsmetoder med hjälp av modern informationsteknik
  • Utveckling av såväl formativ som likvärdig bedömning

Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?

Jag tror att lärandet, för både elever och lärare, ökar när man får möjlighet att samarbeta mot gemensamma mål och lära av varandra. Ökad samverkan mellan kolleger och kurser är därför något jag vill fortsätta utveckla.

Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?

För både elever och personal skulle jag önska mindre stress och mer tid till lärande. Och för varje vuxen som arbetar på skolan även mer tid till att kunna stötta alla barn och ungdomar, både i deras kunskapsutveckling och i deras väg mot vuxenlivet. Modern teknik i all ära, men det finns inga matriser eller självrättande test i hela världen som kan ersätta mötet och dialogen mellan människor när det gäller att få kunskaper att blomstra.

Både kamratrespons och självbedömning kan vara utmärkta hjälpmedel på vägen mot ökat lärande, men för att eleverna ska utvecklas optimalt är det självfallet också viktigt de kan få relevant återkoppling även från lärarna och övrig personal på skolan.

Jag önskar att alla elever ska lämna skolan som ansvarstagande individer, fulla av kunskap, redo att ge sig ut i världen och bygga en hållbar, positiv framtid – för sig själva och sin omgivning. För att kunna göra det behöver skolan ha gett dem rätt verktyg och de verktygen tar tid att slipa. Mer tid för lärande, reflektion och återkoppling är därför något jag önskar till alla som har skolan som sin arbetsplats.

Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?

Inspiration får jag framför allt från mina elever, i det dagliga arbetet med dem, och i detta ingår så klart även allt som händer i omvärlden och som påverkar både dem och mig i så väl stort som smått.
Även mina kolleger är en stor källa till inspiration. Det absolut roligaste jag vet är när vi är flera lärare som jobbar tillsammans med en grupp elever – inom ett arbetsområde eller mot ett gemensamt mål. Att få möjlighet att lära av varandra, kolleger emellan, är något av det mest utvecklande som finns.
Jag får också inspiration genom att läsa och ta del av olika idéer kring lärande, via kurser, böcker, artiklar och grupper på nätet.
Men väldigt ofta kommer inspirationen från de mest oväntade håll. Nya idéer kan lika gärna dyka upp när jag gör eller läser något som inte alls har med skola och lärande att göra, eller när jag tar en joggingtur efter en lång arbetsdag och försöker att inte tänka alls.

Följ utvecklingsarbetet i Katrineholms skolor