Anne-Lill Henriksson

På vilken skola jobbar du?

Västra skolan.

Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?

Jag sökte uppdraget förra året när de första förstelärartjänsterna skapades. Den låga måluppfyllelsen, och avsaknaden av struktur vid kartläggningar är två delar som utgör bakgrunden till mitt intresse både omkring det specialpedagogiska arbetet men också kring matematikämnet när det gäller metoder och didaktik. När så möjligheten att vara med och utveckla detta ansåg jag att försteläraruppdraget passade mig som handen i handsken.

Inom vilket område har du ditt uppdrag?

I dag kartlägger jag samtliga elevers kunskapsutveckling i matematik i åk F-6, i syfte att få en överblick hur det ser ut med deras kunskaper. Jag har därmed ett nära samarbete med samtliga lärare både i kartläggningsprocessen men också som ett bollplank vid didaktiska diskussioner. I höstas utökades mitt uppdrag att även vara bollplank för andra skolor.

Ett annat uppdrag som jag också har är i arbetet omkring Pisa 2015, där jag representerar lärarnivån. Då Pisa 2015 representaras av alla nivåer (politik, förvaltning, rektor och lärare) insåg vi i ett tidigt skede att alla skolor behövde involveras. Så hösten 2013 skapade jag och en annan förstelärare en nätverksgrupp för förskollärare, grundskollärare, gymnasielärare.

Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?

Jag arbetar redan i dag för en ökad samsyn och därmed en strävan mot en ökad måluppfyllelse i matematik. En viktig drivkraft i arbetet är att finna engagemang och glädje hos lärare och hos elever. Jag vill därmed vara med och vidareutveckla metoder som genererar till ökad förståelse men också till glädje för ämnet.

Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?

Katrineholms kommun har redan 1-19 perspektiv. För att det ska ge resultat tycker jag det är viktigt att skapa en helhetssyn och en samsyn kring lärandet gällande alla förskolor/skolor inom kommunen. Jag hoppas att nätverksgruppen för matematikombuden kan vara en del i arbetet för detta perspektiv.

Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?

Inspirationen hittar jag i många sammanhang och i många möten:

  • I undervisningssituationer och samtal med elever och lärare,
  • i diskussionerna i kommungruppen Pisa 2015.,
  • i diskussionerna i nätverksgruppen för Pisa 2015 och
  • i diskussionerna i nätverksgruppen för matematikombud.

Följ utvecklingsarbetet i Katrineholms skolor