Charlotte ”Lotta” Borghede

På vilken skola jobbar du?

Samordningsområde Väst, inom förskolan.

Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?

Jag blev tillfrågad av förskolechef Lena Brohede om jag skulle kunna tänka mig att ha den här tjänsten i hennes område. Därför arbetar jag idag 100 % som pedagogisk utvecklingsledare för samordningsområde Väst.

Inom vilket område har du ditt uppdrag?

Mitt område är förskolan och mina uppgifter för tillfället innebär bland annat att jag är ett stöd till förskolechefen.

  • Jag arbetar både enskilt och i olika grupper med pedagogiska utvecklingsuppdrag och handledaruppdrag (i enlighet med förskolans läroplan).
  • Jag stöttar verksamheterna så att mål och strategier tas fram, uppnås och genomförs.
  • Jag analyserar resultat, följer upp och utvärderar genomförda utvecklingsarbeten.
  • Jag arbetar med områden inom Qualis, Årsplanen, pedagogisk dokumentation (vilket är ett verktyg för att kontinuerligt utveckla verksamheten och synliggöra barns lärande), social kompetens och innemiljön på några av ”mina” avdelningar.
  • Jag utbildar i ”Professionella samtal”.
  • Jag kommer även att vara med och utveckla, utvärdera, planera, handleda, följa upp och redovisa kvalitetsarbetet framöver.

Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?

Att skapa och upprätthålla goda relationer och inge förtroende är mycket viktigt i mitt uppdrag och det önskar jag utveckla mer och mer. Det är även viktigt att vara lyhörd, analytisk, strukturerad, utvecklingsinriktad, kreativ, positiv och vara en inspirationskälla. Det är således ett ansvarsfullt uppdrag och det kräver träning.

Vi utvecklingsledare behöver tillsammans sätta oss ner och komma fram till vad våra syften och mål med uppdraget är. Att gå på kurser, utbildningar och seminarier är centralt för att vara uppdaterad och utvecklas själv inom yrket.

Vi utvecklingsledare behöver ett gemensamt förhållningssätt. Vi behöver arbeta tillsammans, tänka nytt, bry oss och veta vad vårt uppdrag är och vem vi är till för.

Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?

Glada och trygga barn i förskolorna är en av de viktigaste punkterna. Trygghet är en förutsättning för lärande barn. Jag vill möta nöjda föräldrar och engagerade pedagoger som ser barnet och sätter det i centrum. Det arbete som händer i förskolan hoppas jag i framtiden kommer att mer och mer vila på en vetenskaplig grund. Att vara med i nätverk för utvecklingsfrågor för att fånga in ny forskning och knyta nya kontakter som gynnar verksamhetens utveckling är centralt för Katrineholms förskolor.På en förskola i Sverige arbetar de med: ”Jag vill”, ”jag kan” och ”jag vågar” och det är tre ledord som jag skulle kunna tänka mig att vi tillsammans arbetar med. Genom att stärka barnens självförtroende, deras nyfikenhet och lust för det fortsatta livslånga lärandet stimuleras och utvecklas deras empatiska och sociala förmåga för att bli goda medmänniskor. Vi behöver även arbeta efter en gemensam värdegrund. RÖTT är ett begrepp som jag anser glöms bort ute på förskolorna. En gemensam grundsyn kring barn, kunskap och lärande är så klart mycket viktigt.

Jag anser också att det är dags att börja öppna upp mer mellan avdelningarna inom förskolorna och arbeta mer gemensamt och projektinriktat. Speciellt nu när vi alla arbetar efter Qualismodellen. Vi behöver sträva efter att alla förskolor i kommunen blir certifierade i framtiden. Vi behöver då använda oss av varandras styrkor och kompetenser för att nå dit.

Slutligen tycker jag att ett positivt förhållningssätt är det mest centrala för utveckling. Vi vill ha pedagoger som vill gå till sitt arbete och tycka det är roligt att arbeta inom förskolan. I Norge använder de sig av ICDP – International Child Development Program vilket är ett hälsofrämjande program. Ett synsätt som bygger på positivt samspel mellan människor. Man ser möjligheter istället för svårigheter och skapar tillitsfulla relationer 🙂 Det låter mycket bra tycker jag!

Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?

  • Tillsammans med de andra pedagogiska utvecklingsledarna
  • Med förskolecheferna
  • På Internet
  • På utbildningar
  • I litteraturen
  • Med pedagoger och barn ute på förskolorna
  • På olika möten och träffar

Följ utvecklingsarbetet i Katrineholms skolor