På vilken skola jobbar du?
Sandbäcksskolan som är en F-6 skola.
Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?
På min skola har jag i många år bidragit till att utveckla matematikundervisningen . Mitt uppdrag som matemtikutvecklare skulle inte fortsätta. Med en förstelärartjänst såg jag min möjlighet kunna fortsätta inspirera kollegor i kommunen samt avsluta påbörjade studiecirklar för pedagoger i förskola och förskoleklass.
Inom vilket område har du ditt uppdrag?
Matematikämnets didaktik och metod.
Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?
Fortsätta att utveckla matematiken i förskoleklassen på Sandbäcksskolan. Fortsätta att inspirera andra förskoleklasser i kommunen i arbetet med matematik. Fortsätta att inspirera och stötta kollegor på skolan. Fortsätta som matematikombud på skolan och skapa fler möjligheter att stötta kollegor när vi nu ses inom Matematiklyftet varje vecka. Under nästa läsår när Matematiklyftet är slut vill jag se till att vi fortsätter med didaktiska diskussioner i någon form. Fortsätta att utnyttja mitt kontaktnät och sprida information om goda exempel från olika skolor samt tipsa om litteratur, läromedel, kurser och föreläsningar.
Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?
Eleverna känner lust och nyfikenhet inför matematiken och samtidigt jobbar de uthålligt. Eleverna har tilltro till sin förmåga i matematiken. Pedagogerna har en varierad undervisning och är kunniga om kritiska punkter i matematikundervisningen så de kan stötta elever med svårigheter samt även utmana elever med svårare övningar. Ledningen satsar resurser på matematiken så att lärarna kan få jobba med mindre grupper när man övar resonemang och kommunikation inom matematiken.
Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?
Jag har fått mycket inspiration som matematikutvecklare och handledare inom Matematiklyftet. Jag har ett stort kontaktnät och blir hela tiden uppdaterad kring ny litteratur, nya läromedel samt kurser och utbildningar. Jag får mycket inspiration av kollegor i Katrineholm som jag träffar bland annat inom Matematiklyftet. Nationellt centrum för matematik har en utmärkt hemsida som jag följer: http://ncm.gu.se