Kerstin Fransson

På vilken skola jobbar du?

Nyhemsskolan som är en F-6 skola

Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?

Kollegor har uppmuntrat mig att söka. Därigenom väcktes tanken hos mig att det skulle vara inspirerande och utvecklande. Det har jag upplevt i andra sammanhang då jag jobbat med pedagogisk utveckling i arbetslaget, exempelvis som nyckelperson vid implementeringen av Lgr 11.

Inom vilket område har du ditt uppdrag?

Efter förra årets betygssättning och nationella prov i åk 6 såg jag ett behov av att utveckla undervisningen (i synnerhet i NO-ämnena) så att vi bättre tränar de förmågor och kunskapskrav som ska bedömas, bland annat genom att förbättra och förändra olika aktiviteter och laborationer så att de bättre tränar och synliggör dessa förmågor.

Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?

Att med hjälp av estetiska lärprocesser – dans, bild, musik – fördjupa elevernas kunskaper och förståelse inom NO och teknik.

Jag ser ett behov av att förändra undervisningen, i synnerhet i NO-ämnena, så att eleverna får möjlighet att träna de förmågor som finns beskrivs i läroplanen och som ska bedömas. Det kan vi göra genom att förändra arbetsuppgifter och laborationer.

Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?

  • Alla barn blir synliggjorda genom goda relationer mellan elever och pedagoger.
  • Alla får möjlighet att utvecklas optimalt utifrån sin förmåga genom olika individuella lösningar.
  • Många gemensamma aktiviteter, diskussioner, samarbetsuppgifter, kamratrespons där allas olikheter berikar och stimulerar är viktiga inslag. Vi delger varandra kunskap och idéer!
  • Formativ bedömning är en naturlig del av undervisningen för att hjälpa eleverna att bli ägare av sin egen lärprocess och för att veta att vi tränar rätt saker.
  • Vi synliggör kunskaper och framsteg, utgår från det som fungerar bra och sätter upp nya greppbara mål.
  • Vi stimulerar varje barn att våga utmana sig själv och att prova nya saker.
  • Vi får alla barn att känna glädje och stolthet över nyvunna kunskaper.
  • Stor variation i undervisningen stimulerar eleverna till att bli kreativa och aktiva. Bl.a. satsas det mycket på kultur samt modern teknik (iPads/datorer- en till en).
  • Trygghet i gruppen/klassen/skolan är högt prioriterat.
  • Vi håller oss uppdaterade med aktuell pedagogisk forskning och diskussioner.
  • Kollegialt lärande ges stort utrymme i verksamheten.
  • Vi har ett bra samarbete med föräldrar och ger tydlig information om barnets kunskapsutveckling.
  • Alla elever har samma möjligheter till en bra kunskapsutveckling och höga betyg oavsett föräldrarnas utbildningsnivå. Katrineholms skolor stöttar, hjälper och kompenserar genom en hög standard på pedagoger, speciallärare, elevhälsa, läxhjälp, lovskolor mm. Rätt resurser sätts in tidigt!

Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?

Jag hittar otroligt mycket inspiration genom att vara med i olika pedagogiska grupper på Facebook såsom:

  • The Big Five
  • Bedömning för lärande
  • Grej Of The Day
  • NO i grundskolan
  • Fröken Sophias undervisningstips
  • iPads och en-till-en för år 6-9

… för att nämna några. Det är helt fantastiskt att få ta del av alla idéer och pedagogiska tankar som alla engagerade pedagoger så generöst delar med sig av här! Den bästa fortbildningen som finns!

Här kan man som lärare konkret få syn på nästa utvecklingsnivå för sin egen undervisning. Många aha-upplevelser och idéer väcks när man ser vad andra har lyckats med! Det gör det lättare att själv våga testa nya sätt att undervisa.

UR:s webbplats finns också väldigt många intressanta föreläsningar att titta eller lyssna på som inspiration eller för att ta del av pedagogisk forskning.

Följ utvecklingsarbetet i Katrineholms skolor