Veronica Walderfors

Veronica Walderfors

På vilken skola jobbar du?

Jag är utvecklingsledare/handledare inom samordningsområde Syd med förskolorna Backa, Borgen, Trädgården, Häringe, Asplunden och Regndroppen.

Vad fick dig att söka tjänsten/uppdraget?

Jag fick frågan om jag kunde börja handleda pedagoger på Häringe förskola i pedagogiska frågor. Då jag såg vilken skillnad i arbetsglädje och motivation till uppdraget som jag upplevde hos pedagogerna när vi hann djupdyka i diskussioner, kände jag att det här var något jag ville jobba med. Jag tror starkt på att det behövs utvecklingsledare/handledare som stöttar i verksamheten –  ett bollplank för reflektioner och diskussioner som ger ny kraft och nya perspektiv.

Inom vilket område har du ditt uppdrag?

Inom pedagogiska frågor med utgångspunkt i styrdokument som Lpfö och likabehandlingsplan, pedagogisk dokumentation och Katrineholms skolors kvalitetsledningssystem Qualis.

Vad önskar du utveckla inom ditt uppdrag?

Att pedagogerna i verksamheten ska känna sig säkra i pedagogisk dokumentation, så att de tydligt kan se vad de gör – och inte gör.

Att pedagogerna blir medvetna om sitt förhållningssätt, sin barnsyn och kunskapssyn kopplat till lärandemiljöer.

Att vara ett stöd för pedagogerna till förselsen för att allt hänger ihop: Lpfö, Likabehandlingsplanen, Qualis, den pedagogiska dokumentationen och Årsplanen med inriktning på rutiner.

Inom pedagogisk dokumentation ser jag alla möjligheter tll att förbättra kvalitén på förskolorna. I reflektion och analys får du syn på alla delar som är viktiga för att barn ska kunna utvecklas. Det ser jag som den stora delen att utveckla i mitt uppdrag.

Att göra Qualis till ett levande hjälpmedel i vardagen så att vi själva ser att vi uppfyller det vi ska – det behöver också utvecklas.

Vilka visioner har du för Katrineholms skolor?

Att alla förskolor i Katrineholms kommun får en samsyn kring lärande och vad lärande innebär.

Jag tror på inspiration från Reggio Emilia: På det rika och kompetenta barnet, som lär tillsammans med en medforskande nyfiken pedagog. Min vision är att vi alla som jobbar med barn och unga ska ha den tanken.

Var hittar du inspiration till utvecklingsmöjligheter inom ditt uppdrag?

I litteratur och artiklar från Reggio Emilia-institutet, men även andra böcker. Jag försöker få en bredd i det jag läser.

Genom de andra utvecklingsledarna/handledarna. Vi tipsar varandra om läsning, bland annat.

Genom olika pedagogiska grupper på facebook. Jag försöker delta i diskussioner där för att träna min förmåga till reflektion.

Följ utvecklingsarbetet i Katrineholms skolor