För ökad måluppfyllelse

Skolinspektionens rapport, ”Kvalitet i fritidshem 2010”, visar på att fritidshem i allt högre grad skulle kunna bidra till att stimulera elevers utveckling och lärande. Hög kvalitet på fritidshemmet gynnar även elevernas kunskapsutveckling i grundskolan.

Hösten 2014 tillsattes fyra utvecklingsledare för fritidshemmen, en för varje samordningsområde. Syftet var att säkerställa en hållbar, kvalitativ och likvärdig fritidshemsutbildning i kommunen. Under det första året gjordes en kartläggning av nuläget. Det framkom både styrkor och utvecklingsområden. Utifrån analysen av kartläggningen beslutades det att utvecklingsarbetet skulle bedrivas i projektform.

Nu är projektplanen klar, den löper från dec 2015 – juni 2018. Projektmålen är:

  • Öka andelen personal med rätt utbildning. ”Rätt kompetens på rätt plats”
  • Stärka samsynen kring fritidshemmens uppdrag för samtliga personalgrupper i skol- och fritidshemsverksamheten

Nu arbetar vi utvecklingsledare med handlingsplaner för kompetensutveckling och samsyn av fritidshemmets uppdrag.

Alla på fritidshemmen ska tillsammans arbeta för att nå projektmålen. Genom bl.a. nätverksträffar, workshops och pedagogiska diskussioner ska vi utvecklas genom kollegialt lärande. Vi lyfter fritidshemmen i Katrineholms kommun för att eleverna ska få den bästa möjliga resan mot målen i det gemensamma uppdraget vi har tillsammans med skolan. ”En god samverkan mellan förskoleklass, skola och fritidshem berikar varje elevs mångsidiga utveckling och lärande”, Lgr-11.

En del av strategin för att säkerställa framgångsfaktorerna och tydliggöra fritidshemmets uppdrag är att utforma en kommungemensam plan för att bibehålla kvalitet på lång sikt. Vi ser fram emot den fortsatta satsningen för fritidshemmen i Katrineholms kommun, som är relativt unik i sin organisation och utformning. Nu kör vi! 🙂

Hälsningar,
Utvecklingsledarna
Mikael Brolin, Nina Bodegren och Jessica Claesson