Glädje i skolan

Jag arbetar på Nävertorp grundsärskola i en klass med mellanstadieelever. Där är ingen skoldag den andra lik precis som i vilken skola som helst. Ingen större skillnad mot grundskolan. En av de stora skillnaderna med grundskolan är att alla mina elever får lägga ner ett stort arbete för att utveckla sin läsförmåga. Pia Aztor vid Göteborgsuniversitet menar att läskunnighet för personer med en utvecklingsstörning ger bättre delaktighet i samhället därför är det av största vikt att vi utvecklar elevernas läsförmåga på bästa sätt utifrån deras förmåga.

Vårterminen 2015 hade vi ett läsprojekt i klassen som löpte över 8 veckor. Eleverna skrev på ett läskontrakt där det stod att de skulle göra sitt bästa under träningsperioden. Vi vuxna peppade eleverna under perioden och öste beröm över dem och berättade att vi förväntade oss att deras läsförmåga skulle förbättras. De fick också reda på att efter projektets slut skulle de få en belöning. Belöningen var att åka till klassens favoritplats. En plats i skogen med en eldstad där vi lagade taco i wokpanna över öppen eld. Där har vi varit många gånger under årens lopp, men det är lika roligt att återkomma dit. Motivation och höga förväntningar på vår elevgrupp är viktigt för att uppnå resultat hos vår elevgrupp enligt Aztor.

Igår introducerade jag och min kollega ett nytt läsprojekt där även hennes klass ska delta. Vi berättade om projektet och eleverna lyssnade intresserat. Vi kallar projektet ”Nordiska djur”. Det kommer pågå under 8 veckor och elevernas läsförståelse och avkodningsförmåga kommer vid starten och vid slutet av projektet testas (testmaterialet är: Ord & Bild, Bild & Ord, Olofsson, Natur och Kultur). Eleverna skrev även denna gång på ett läskontrakt.

Läskontrakt. Foto: Heléne Lundevaller
Läskontrakt. Foto: Heléne Lundevaller

Varje elev kommer läsa enskilt med en pedagog 3 ggr/vecka och texterna/böckerna/enskilda orden kommer handla om våra nordiska djur (samma texter eller ord kommer läsas under en vecka). Eleverna kommer att träna på att skriva egna faktatexter och göra en egen Powerpoint. Allt tagit utifrån grundsärskolans kursplan. Min kollega berättade att hon läst i en text från NCM ”att träna matematik var som att konditionsträna”, hon drog sedan kopplingen till vårt projekt. Det blir ett långt läskonditionspass.

Vår underbara skolbibliotekarie Karolina Rochling (som i dagarna har fått ett nytt uppdrag, men en ny bibliotekarie har kommit och vi hoppas på ett lika bra samarbete med henne) har åter igen hjälpt oss med böcker. En förmån för skolorna i Katrineholm att få ha en bibliotekarie på plats i skolan. Vi har även tillverkat eget läsmaterial i bildprogrammet Communicate inPrint. Det finns en stor brist på lämpligt material för lästräning för personer med utvecklingstörning enligt Aztor vilket jag verkligen kan instämma med. Reichenberg och Lundberg menar att vi pedagoger bör tänka på att texter för elever med utvecklingstörning bör:

  • Ha ett tydligt och klart huvudbudskap
  • Informationen i texten ska komma i rätt tidsföljd
  • Undvika bildspråk, ordspråk och liknelser
  • Ha korta meningar då personkretsen ofta har problem med arbetsminnet.
Väskan med böcker från Karolina. Foto: Heléne Lundevaller
Väskan med böcker från Karolina. Foto: Heléne Lundevaller
Väskan med böcker från Karolina. Foto: Heléne Lundevaller
Väskan med böcker från Karolina. Foto: Heléne Lundevaller

Vi frågade vad eleverna tyckte om projektet när vi presenterade det. En del av svaren vi fick lät så här:

  • Jag vill träna och bli bättre på att läsa.
  • Jag vill lära mig mer om djur.
  • Kul att vi ska läsa mycket.
  • Vilken belöning får vi?

 

Ja visst ska de få en belöning. Tack vare Kunskapsbanken kommer vi i vår att åka till Kolmården och framförallt titta på de nordiska djuren. Vilken glädje det var i klassrummet! Endast 1 av 14 elever hade varit på Kolmården tidigare. Nu blev alla superinspirerade att läsa. Härligt med elever som ser fram emot att utveckla sin läsförmåga och att få vara med om nya upplevelser.

Tack Kunskapsbanken som gör det möjligt för oss i skolan att sätta lite guldkant på skolan och ge våra kämpar en fin belöning efter projekttidens slut.

Heléne Lundevaller, förstelärare Nävertorp Grundsärskola

One thought on “Glädje i skolan”

  1. Hej Heléne!
    Vad roligt att läsa om ert viktiga läsprojekt.
    Det är så värdefullt att barnen ges möjlighet att utveckla sitt läskunnande och på så sätt bli mer delaktiga i samhället. Det ställs höga krav på alla medborgare i vår textrika omvärld.
    Så roligt att ni också får belöning för mödan.
    Ha en trevlig vistelse i Kolmården.
    Mvh Agneta

Kommentarer inaktiverade.